Kuva: Pixabay

Jalat kesäterään

Tanssijalle jalkojen terveys ja niistä huolehtiminen on tärkeä asia. Jalat ovat tanssijan  pääomaa, joiden huoltoon kannattaa panostaa sillä ne joutuvat koville, treeneissä ja esityksissä. Jalkaongelmat heijastuvat yleensä melko pian askellukseen, voimantuottoon ja tasapainoon ja ongelmien korjaaminen voi viedä pitkään. Siksi ennaltaehkäisy on tärkeää. Mutta ei tavallinen tossunkuluttajakaan pärjää ilman terveitä ja hyvinvoivia jalkoja. Meillä taviksilla ongelmat liittyvät usein vääränlaisiin kenkiin ja virheelliseen askellukseen. 

Kysyimme Helsingissä toimivalta jalkaterapeutti Sari Lindholmilta, miten varvasongelmia voisi ennaltaehkäistä ja mitä jo syntyneille ongelmille voisi tehdä. Sari Lindholm on itse ollut tanssija ja tanssinopettaja, joten ala on hänelle tuttuakin tutumpi. Ja nämä neuvot kannattaa myös harrastajan laittaa korvan taakse. 

Ennaltaehkäisy ja vanha kunnon lampaanvilla

"Varpaille ja jalkaterille suurin ongelmien aiheuttaja ovat jalkineet ja erityisesti niiden väärä koko. Sisäpituuden tulisi arkikäyttöisissä kengissä olla noin 1,5 cm pidemmät kuin pisin varvas, pidemmässä jalassa. Liian isotkaan jalkineet eivät ole hyvä asia. Nekin voivat aiheuttaa hiertymiä ja varpaat joutuvat jännittymään ja kirpistymään pitääkseen ne matkassa mukana.

Standardimitoilla tehdyt jalkineet eivät aina istu oikein joka jalkaan ja henkilön jalatkaan eivät aina ole samanlaiset, varsinkin jos ja kun ne ovat ammattilaisen työkalut. Lisäksi tanssijoilla saattaa olla toinen jalka vahvempi jalka, joka tekee enemmän työtä. Tanssilajeja on monia ja niin myös niihin liittyviä jalkineita. Yleisesti tulisi välttää liian pieniä jalkineita myös tanssiessaan. Myös baletin kovakärkisissä tossuissa jalkaterän leveys tulisi huomioida ja varpaille pitäisi päästä ponnistamaan päkiän kautta, ns. puolivarvasasento pitäisi pystyä tekemään kunnolla. Varvastekniikassa alaraajojen ja koko kehon lihastyön tulisi toimia optimaalisesti.

Paljasjaloin tanssiessa alustan hankauksesta johtuen tulee usein paljon kovettumia, jotka halkeilevat helposti ja voivat aiheuttaa tulehduksia. Varvasvälien tarkkailu ja hoito lampaanvillaa käyttämällä ehkäisee varvasvälihautumien muodostumusta ja sieni-infektioita. Varvasvälihautuma toimii infektioporttina. Rasvaus jalkavoiteeksi tarkoitetulla voiteella tarpeen mukaan auttaa ehkäisemään kovettumia ja känsiä.

Mikäli oireita, kuten kipua ja/tai asentomuutoksia tulee, olisi mahdollisimman pian puututtava asiaan. Yleensä vaivat alkavat jalkineiden muutosten yhteydessä. Mikäli jalkineita vaihtamalla ei saa muutosta parempaan tai ei ole mahdollista vaihtaa esim. esityskäytössä olevia jalkineita, olisi hyvä jo aikaisessa vaiheessa käydä esimerkiksi jalkaterapeutin luona, jolloin yksilölliseen tilanteeseen päästäisiin puuttumaan mahdollisimman pian.

Asentomuutoksia voidaan parantaa, mikäli ko. nivelissä on liikettä. Jos nivel/nivelet eivät enää liiku varpaissa, virheasentojen kehittymistä voidaan estää ja suojata niin etteivät ne kipuile. Kipua voidaan lievittää eri tavoin. Ammattilaisen tekemä pystyasennon tutkiminen ja kävelyanalyysi voisi olla hyvä tehdä jo ennenkuin varsinaisia oireita tulee. Poikkevuudet kävelyssä voidaan kartoittaa, alaraajojen ja kehon toiminnallisuutta parantaa arkisessa kävelyssä, jossa toistoja tulee valtava määrä. Samoin myös juoksuun ja juoksukenkiin kannattaa kiinnittää huomio, mikäli juoksee paljon.

Monilla tanssijoilla on yliliikkuvat nivelet ja esimerkiksi polvitaipeet ja takareidet ovat usein yliojentuneet ja näin ollen keho joutuu kompensoimaan pystyasentoa muualla kehossa. Painopiste on jalkaterässäkin silloin takana, jolloin kuormitus ei ole tasainen. Tämä myös johtaa lihasepätasapainoihin kehossa ja nivelten koville joutumiseen.

Suuriin liikelaajuuksiin pyrkivillä tanssijalla voi myös olla liikerajoituksia nivelissä tai toispuoleisesti, jolloin ne altistavat erilaisille ongelmille.  Esimerkiksi jalkaterapeutti voi tutkia yksilölliset lihasepätasapainot ja liikerajoitukset, jolloin hoitotoimenpiteet voidaan kohdistaa niihin ja saavuttaa optimaalisempi kehon toiminta. Mitä aikaisemmin ongelmiin puututaan sitä nopeammin päästään myös vaikuttamaan asioihin positiivisesti ja parantavasti ja ehkäisemään suurempien ongelmien syntyä."

Jalat ylös ja kengät pois

"Jalkineet olisi hyvä ottaa pois jaloista aina kuin mahdollista, olla sukkasillaan tai paljain jaloin. Tanssijalle sopivat yleensä hyvin ns. paljasjalkakengät eli kevytjalkineet, jotka eivät ohjaile jalkaterän luonnollisia liikkeitä, eivätkä purista mistään. Ne myös mahdollistavat paremmat aistituntemukset ja kuten paljasjaloinkin liikkuessa keho voi paremmin.

Jalkojen verenkierrolle, niiden väsymyksen ja turvotuksen tuntoja lieventämään, on hyvä nostaa jalat aika ajoin ylös pitkän päivän mittaan. Yleisesti liike on myös lääke, esim. varpaillenousut ajatuksella ja jarruttaen takaisin päin on hvyä harjoite, samoin kevyet venyttelyt ovat hyviä, passiivisesti tai aktiivisesti suoritettuna."

Hyvät jalkineet a ja o

"Jalkineiden tulisi olla jalkaterän luonnollisen liikkeen mahdollistavat, taipuisat ja kevyet. Niissä tulisi olla joko nauha- tai tarrakiinnitys, jotta varpaiden ei täytyisi yrittää pitää niistä kiinni liikeessä. Ohutpohjaiset jalkineet parantavat myös asentotuntoa, eli tasapaino harjoittuu samalla. Ohutpohjaiset jalkineet eivät tuki informaatiota aivoille kulkevaa informaatiota, joka sekin on positiivinen asia koko keholle."

Varpaiden liikkuvuutta voidaan ylläpitää ja parantaa monipuolisella liikkumisella ja monipuolisen liikkumisen mahdollistavilla jalkineilla ja/tai liikkumalla paljasjaloin tai sukkasillaan mahdollisimman paljon. Jalkaterien pienet lihakset ja niiden harjoittelu tulisi huomioida treenaamisessa. Jalkaterapeutti voi auttaa jo ilmaantuneiden ongelmien kanssa asiakkaan tarpeen mukaan."

Tässä tulikin paljon rautaista asiaa tanssijoiden ja tavisten varvasterveydestä! Nyt kesällä jaloista kannattaa todella pitää huoli ja kävellä välillä vaikkapa paljain jaloin pihanurmikolla, jos siihen vain on turvallisesti mahdollisuus. Ja aina kannattaa hoitaa jalat ja varpaat asiantuntevalla jalkaterapeutilla. 

Asiantuntijana jalkaterapeutti (AMK) Sari Lindholm, Jalkaterapia Sari Lindholm