terveys hyvinvointi
Pixabay

Tanssijan kannattaa kiinnostua ravitsemuksesta

Tanssijan keho joutuu koville ja jaksamiseen vaikuttaa moni asia. Yksi niistä on ravitsemus ja ruokavalio, joka parhaalla mahdollisella tavalla tukee kehittymistä. Riittävä energian määrä ja monipuolisuus auttavat palautumisessa ja terveyden ylläpitämisessä. Tanssijalle tärkeimpiä asioita on energian saannin oikea rytmittäminen ja nestetasapaino Alle on koottu muutamia tärkeitä ravitsemuksen peruspalikoita, joista on hyvä rakentaa myös omaa ruokavaliota. Kun kokonaisuus pelaa, turha kikkailu ei vie suotta aikaa. 

Ruokarytmi pitää liekin päällä

Oikein ajoitettu ruokailu säännöllisesti toteutettuna pitää kehon aineenvaihdunna hyrräämässä eikä hetkittäisiä notkahduksia vireystilassa pääse tapahtumaan. Jaksaminen ja keskittymiskyky on treenatessa tärkeää ja epäsäännöllinen syöminen murentaa herkästi treenien ilon, jos nälkä yltyy liian suureksi. Siksi suunnitelmallisuus on hyvä ottaa huomioon ihan päivätasolla. Jokainen meistä on yksilö, mutta ruokaa olisi hyvä tulla koneeseen noin 3-4 tunnin välein. Pikkuhiljaa pitkin päivää on hyvä malli, eikä liikkuvan tarvitse pihistellä määrissä.

Hiilihydraatit tärkeitä tanssijalle

Hiilihydraattien välttely on tänä päivänä trendikästä, mutta on kuitenkin huomattava että tällaisia ruokavalioita markkinoidaan usein ihmisille, joilla liikkuminen saattaa olla melko vähäistä. Lisäksi joidenkin sairauksien kohdalla hiilihydraattien vähentämiseen saatetaan turvautua. Tanssija on kuitenkin verrattavissa urheilijaan, jonka liikuntamäärät ovat aivan toista luokkaa kuin tavallisen kuntoliikkujan. Siksi hiilihydraatit ovat tärkeitä energian ja aineenvaihdunnan kannalta. Koska hiilihydraatit pilkkoutuvat kehossa sokereiksi, ne antavat keskittymiskykyä ja parantavat motoriikkaa. Esimerkiksi puuro on mainio ruoka, koska hiilihydraattien lisäksi siitä saa myös kuitua, joka pitää näläntunnetta loitolla. 

Proteiini rakentaa

Proteiinit ovat rakennusaineita, jotka auttavat uusien kudosten syntymisessä. Proteiinia saadaan monista eri lähteistä ja nykyään on tarjolla paljon myös vegaaniruokavalioon soveltuvia ruoka-aineita. Pavut, palkokasvit, härkis, nyhtökaura ja monet muut ovat lisänneet valtavasti vegaanin proteiinivalikoimaa. Kannattaa muistaa, että jos elimistössä ei ole tarpeeksi tarjolla hiilihydraatteja, elimistö joutuu käyttämään proteiineja energiaksi. Tämä saattaa vähentää lihasmassaa, sillä proteiinien käyttäminen energiaksi kuluttaa lihaskudosta. 

Rasvaa unohtamatta

Rasvoja ei kannata kartella, koska ne ovat tärkeimmät energianlähteet tanssijalle. Ilman rasvoja ei synny keholle tärkeitä vitamiineja eikä välttämättömiä rasvahappoja. Kehittymistä ei tapahdu ilman rasvoja ja joskus liian vähäinen rasvan saanti voi aiheuttaa alakuloisuutta, ihon kuivumista, verensokerin heilahtelua ja naisilla kuukautishäiriöitä. Varsinkin hyvien rasvojen riittävä saanti on usein liian vähäistä. Siksi ruokavalioon kannattaakin sisällyttää mm. oliiviöljyä, avokadoöljyä, saksanpähkinöitä ja kalaa. 

Hivenaineet ja muut tärkeät pikkujutut

Hiven- ja kivennäisaineet eivät ole pikkujuttu merkityksensä puolesta vaan siksi, että niitä tarvitaan määrällisesti vain vähän. Tasapaino näissäkin on kuitenkin tärkeää ja niiden puute saattaa tuoda mukanaan epämääräiseltä tuntuvia oireita. Jokaisella hiven- ja kivennäisaineella on oma tärkeä tehtävänsä mm. lihasten, luuston ja aineenvaihdunnan osalta. Paljon liikkuville erityisen tärkeitä ovat natrium, kalium, kalsium ja magnesium sekä rauta. 

Ilon kautta

Niin kuin montaa muutakin asiaa, myös ruokaa voi ajatella ilon kautta. Kunnollinen syöminen pitää mielenkin positiivisena ja hyvä ruoka on iloinen asia. Koska keho on tanssijalle työkalu, kannattaa siitä pitää parasta mahdollista huolta ja hemmotella itseään välillä vaikka suklaakakulla. Tasapaino elämässä ja syömisessä on tärkeää säilyttää. 

(Lähteenä jutussa käytetty mm. Heidi Tiaisen opinnäytetyötä Peili ei tunne nälkää-Ravinto-opas tanssinopettajille (2009)

Katso alla olevalta videolta esimerkki miten nämä nuoret tanssijat syövät. 


Muita kiinnostavia juttuja!