La Veronalin Sonoma on vastareaktio virtuaalisuudelle
Kuva: Anna Fàbrega

Sonoma on ihmiskehon primitiivinen huuto teknologian ja digitalisaation aikakaudella

Espanjalaiskoreografi Marcos Moraun Sonoma on ihmiskehon primitiivinen huuto teknologian ja digitalisaation aikakaudella. Vimmaisessa teoksessa yhdeksästä huikeasta naisesta rakentuu myrsky, jonka rummut ravistelevat maata. Teos syntyi vastareaktiona virtuaalisuudelle ja elämän lävistävälle kiireelle, jossa emme enää edes tiedosta, mitä tapahtuu. Kaadumme eteenpäin ja nopean pudotuksen aikana huudamme kuin olisimme vuoristoradassa.

– Inspiraatio Sonomaan tulee traditiosta, myyteistä ja kansanperinteen voimasta, joka toimii katalyyttina tarpeellemme ymmärtää, mikä meidän tehtävämme tässä maailmassa on. On katsottava menneisyyteen ymmärtääkseen tulevaisuutta, Marcos Morau sanoo.

– Lisäksi teoksen inspiraatio tulee myös naisten voimasta ja tarpeesta parantaa asemaansa sosiaalisesta näkökulmasta. Kaikki naiset lavalla – rukoilevina, huutavina, tanssien ja lyöden rumpuja – yrittävät yhtenäisempinä kuin koskaan huutaa maailmaan ja muuttaa suuntaansa.

Sonoma syntyi Moraun tarpeesta palata alkuun, kehon äärelle. Teoksen nimi rakentuu kreikan sanasta soma (keho) ja latinan sanasta sonum (ääni). Teos kuljettaa katsojat historian halki mystiselle ja surrealistiselle, elokuvaohjaaja Luis Buñuelia kunnioittavalle matkalle, jossa uskonto, kansanperinne ja mystiikka sulautuvat toisiinsa.

Buñuel kuului 1920–1930-lukujen maineikkaisiimpiin surrealisteihin, ja hänen yhdessä Salvador Dalin kanssaan tekemä esikoiselokuvansa Andalusialainen koira on yksi elokuvahistorian analysoiduimpia elokuvia.

Morau on ollut surrealismin ja Buñuelin seurassa aiemminkin, ja Sonoma on jonkinlainen paluu hänen vuonna 2016 Lorraine Baletille luomansa, Buñuelinin hahmoon perustuneen teoksensa Surrealism at the service of the Revolution äärelle.

Ainutlaatuinen ilmaisija

Marcos Morau on Barcelonassa, Valenciassa ja New Yorkissa monipuolisesti tanssiin, teatteriin ja valokuvaukseen kouluttautunut taiteilija, joka on johtanut yli kymmenen vuoden ajan La Veronal -ryhmää.

Hän on luonut ryhmälle koreografina ja visuaalisena suunnittelijana kokonaisvaltaisia, tanssia ja teatteria yhdistäviä maailmoja. Moraun taiteellisessa ja hyvin ainutlaatuisessa ilmaisussa yhdistyvät abstrakti liike ja fyysinen teatteri sekoitettuna surrealismiin.

Monet maailman merkittävimmistä tanssinäyttämöistä ja -festivaaleista, kuten Théâtre National de Chaillot Pariisissa, Venetsian biennaali, Festival d'Avignon, Tanz Im August Berliinissä, Roma Europa Festival, SIDance Festival Soulissa ja Sadler's Wells Lontoossa, ovat esittäneet La Veronalin teoksia ohjelmistossaan.

Oman ryhmänsä lisäksi Morau on vieraillut mm. GöteborgsOperans Danskompanin, Ballet du Rhinin, Tanskan kuninkaallisen baletin, Scapino Ballet’n, Carte Blanchen, Ballet de Lorrainen, Compañía Nacional de Danzan ja Tanz Luzerner Theaterin koreografina.

Moraulle on uransa aikana myönnetty lukuisia palkintoja, mm. Espanjan kulttuuriministeriön jakama National Dance Prize, FAD Sebastià Gasch -palkinto sekä TimeOut-palkinto.

Näytökset ja liput


Muita kiinnostavia juttuja!