Kuva: Pixabay

Spiraalistabilaatio parantaa selän toiminnallisuutta

SPS:n eli spiraalistabilaation on kehittänyt tsekkiläinen lääkäri Richard Smišek. Metodin ideana on kehon spiraalimaisten lihasketjujen vahvistaminen, jonka avulla selkänikamien väliin saadaan tilaa. Tämä taas puolestaan vähentää välilevyjen painetta ja lisää niiden aineenvaihduntaa. 

Nykyaikainen istumiseen painottuva elämäntapa altistaa meidät yhä enenevässä määrin selkävaivoille. Erityisesti mobiililaitteiden tuijottaminen niska kyyryssä on monelle meistä liiankin tuttua. Lisäksi aktiivisesti liikkuvatkin tarvitsevat kehonhuoltoa ja siihen SPS on loistava harjoittelumuoto. SPS sopii myös leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen tai vatsalihasten erkauman tukihoidoksi. 

Harjoittelussa käytetään metodiin varta vasten kehitettyjä vastuskuminauhoja. Vaikka SPS:ssa vastus onkin kevyt, harjoitus kyllä tuntuu kehossa. Spiraalistabilaatio sopii kaikenikäsille ja kaikenkuntoisille. Lisäksi suuri osa harjoitteista tehdään seisten. 

Videolla Kuopion Element Studion Riikka Sabat näyttää, mitä spiraalistabilaatiotunnilla tapahtuu ja millaisia harjoitteita SPS pitää sisällään. 

Voit lukea lisää myös Element Studion sivuilta


Muita kiinnostavia juttuja!