Kuva: Pixabay

Seitsemän rytmiä vapauttavat tanssimaan

Freeing Dance in Mindfulness-metodin kehittäjä Anne Grundel inspiroitui Five Rhytms-tanssista. Grundel kehitti ideaa edelleen ja perusti oman metodinsa seitsemään eri rytmiin. FDiM auttaa löytämään jokaiselle oman tavan liikkua ja tanssia. Siinä on tarkoitus kuunnella vain omaa itseään ja omaa kehoaan. FDiM ei sisällä minkäänlaisia vaatimuksia tai odotuksia, vaan tanssi on jokaisen oma. Ei ole opeteltavia askelia, eikä odotuksia että tanssin tulisi näyttää joltakin. On vain rytmejä, jotka kuvaavat elämää. Joskus kaikki soljuu sujuvasti eteenpäin, joskus taas kaikki on epävarmaa ja kaaosta.

FDiM on kehitetty antamaan omalle keholle tilaisuus liikkua ja vapautua monista siihen lukkiutuneista tavoista ja tunteista. Usein emme tunnista, että arki rajoittaa liikkumistamme. Istumme paljon, bussissa, TV:n äärellä ja töissä ja kehoon alkaa tulla jumeja ja kaavamaiset tavat lukkiuttavat. FDiM:n ajatuksena on vapautua tästä ja antaa tilaa kropan viesteille.

Mitä rytmit ovat?

Flowing: Tanssi kuin olisit vedessä, liikuta omaa sisäistä vettäsi. Miltä tuntuu kun olet flow-tilassa?

Meren aallot
Salaman isku

Staccato: Liikut päättäväisesti jotain määränpäätä kohti. Itsensä ja omien oikeuksien puolustaminen. Miten haluaisit ilmaista kehollasi, kun sanot kyllä tai ei?

Chaos: Kontrollista irti päästäminen, olemassaolevan tilanteen hyväksyminen.

Lightness: Leikkisyys, kuin olisi ilmassa ja levittäisi siipensä. Miltä siipesi tuntuvat tänään? Pieniltä ja väsyneiltä vai suurilta ja vahvoilta? Ole rehellinen itsellesi.

Slow motion: Hidas liike. Kiinnitä huomiota kehoon, joskus olemalla jopa aivan paikallaan. Liiku mahdollisimman hitaasti ja ole tietoinen kehon tuntemuksista ja reaktioista. Miltä hidas liike tuntuu? Hyvältä vai stressaavalta? Ole vain tietoinen tunteesta.

Shakings: Tärise ja vapise eri tavoilla. Miten esimerkiksi kätesi haluaa liikkua?

Your own dance: Miten haluaisit ilmaista omaa tunnettasi? Voit haluta liikkua tai olla paikoillasi. Löydä oma rytmisi ja liikkeesi. Jokainen osaa tanssia omaa tanssiaan.

Kuten rytmien kuvauksista voi päätellä, tässä metodissa on hyvä uskaltaa päästää irti kontrollista ja on myös hyvä uskaltaa kuunnella mitä keho haluaa kertoa. Kehon muistiin tallentuu yllättävän paljon asioita ja tanssi on hyvä keino antaa niille tilaa. Ja vaikka ei innostuisikaan juuri tästä tanssista, voi kokeilla vaikka laittaa lempimusiikkia soimaan ja tanssia sen tahdissa, välittämättä tippaakaan siitä miltä näyttää. Se voi olla juuri sinun oma tanssisi.

Lähteet: Nordström, Ekhammar & Larsson (2018) Physiotherapist-guided Free Movement Dance for patients with persistent pain is empowering in everyday living. A qualitative study

fridans.nu (2020).

Kaikki kuvat Pixabay.

Puu ja maisema