Emanuel Gat on yksi Israelin maineikkaimpia koreografeja-Kuopiossa hän odottaa erityisesti saunaa
Kuva: Julia Gat

Emanuel Gat odottaa erityisesti saunaa

– Yksi tanssijoistani sanoi, että Suomessa on suurin määrä saunoja koko maailmassa. Odotan todella saunaa! israelilaiskoreografi Emanuel Gat sanoo.

Hän vastaa puheluun keskeltä jotain Tel Avivin kauniista puistoista. Gatin ryhmä Emanuel Gat Dance saapuu pian Kuopio Tanssii ja Soille, jossa nähdään koreografin teos LOVETRAIN2020. Se on moderni, musikaalimainen tanssiteos, jossa 1980-luvun tunnetuimpiin kuuluneen bändin Tears for Fearsin hitit kohtaavat Gatin aistivan, oivaltavan ja rikkaan koreografian.

Gat ei itse halua – tai oikeastaan edes osaa – kuvailla sitä, mistä juuri ennen pandemiaa syntyneessä teoksessa on kyse.

– Ollakseni rehellinen: se vie aikaa ennen kuin pystyn kuvailemaan teosta. Teos muuttuu edelleen paljon. Lisäämme siihen asioita, joitain otetaan pois. Se on edelleen käynnissä oleva prosessi, Gat sanoo.

– Mutta se näyttää paljon musikaalilta, melkein Broadwayltä.

Gatin mukaan hänen työskentelynsä on hyvin epästrukturoitua ja inspiraatio syntyy aina yhdessä esiintyjien kanssa prosessin aikana.

– En tuo studioon ideaa, en edes teemaa. Tämä ryhmä tässä hetkessä ja tässä paikassa: siitä prosessista kaikki syntyy. Minun täytyy sitten vain napata sieltä se, mikä vaikuttaa mielenkiintoiselta, Gat kertoo.

– Yritän välttää minkäänlaista kaavaa työskentelyssäni. Olen tehnyt töitä kauan samojen tanssijoiden kanssa, joten minun pitää haastaa ja yllättää heitä.

Tears fo Fearsin musiikki on ollut keskeinen tekijä LOVETRAIN2020-teoksen synnyssä. Se tuli teoksen lähtökohdaksi oikeastaan sattumalta.

– Kävelin kadulla ja kuulin yhtäkkiä kuulokkeistani Tears for Fearsin kappaleen. En edes tiennyt, että minulla oli heidän musiikkiaan. Joku siinä triggeröi, se oli hyvin intuitiivista. En ollut kuullut heidän musiikkiaan aikoihin, mutta siinä oli isot vibat.

Täynnä viittauksia ja vastakohtaisuuksia oleva LOVETRAIN2020 vyöryttää näyttämölle 14 tanssijan voimin kohtaamisten ja erkanemisten kudelman, josta rakentuu rajattomasti mahdollisuuksia liikkeen ja äänen keskustelulle. Se on kuin koreografinen oodi 1980-luvun soundille ja tunnelmille, joka juhlii elämää ja luo energiaa säteilevän, yltäkylläisen utopian.

Tanssijaksi vasta 23-vuotiaana

Emanuel Gat opiskeli alun perin musiikkia ja aloitti tanssimisen varsin myöhällä iällä, vasta 23-vuotiaana osallistuttuaan israelilaiskoreografi Nir Ben Galin työpajaan. Vain muutamia kuukausia työpajan jälkeen Gat liittyi jo Liat Dror Nir Ben Gal Companyyn.

– Minulle oli nopeasti selvää, että tätä haluan tehdä, Gat kertoo.

– Ajat olivat tuolloin (1990-luvun alussa) erilaiset. Nykytanssin maailma oli hyvin avoin. Ohad Naharin oli vasta palannut. Israelissa oli vain muutama ryhmä. Oli paljon uteliaisuutta ja tilaa. Kaikki oli vasta alkamassa.

Koreografisen työskentelynsä Gat aloitti pari vuotta myöhemmin vuonna 1994, ja omaa nimeään kantavan ryhmänsä hän perusti kymmenen vuotta myöhemmin. Ryhmän kotipaikka vaihtui Tel Avivista Ranskan Istresiin, Maison Intercommunale de la Danse -tanssikeskukseen vuonna 2007. Israelilainen nykytanssi on varsin kovassa ja arvostetussa maineessa maailmalla, ja sille on ominaista hyvin voimakas liikekieli.

Mistä israelilaisen nykytanssin menestys johtuu Gatin mielestä?

– En tiedä. Minulla ei ole mitään hajua. Olemme pieni maa ja siihen suhteutettuna se määrä, mikä meillä on koreografeja, on todella iso. Se on outo ilmiö, Gat sanoo.

Hän kuitenkin kertoo, että 1990- ja 2000-luvuilla Israelissa oli varsinainen tanssibuumi, joka sai paljolti kasvutilaa Tel Avivissa sijaitsevasta, maineikkaasta Susan Dellal Centrestä.

– Nuoria koreografeja on tuettu.

Ei minkään tekemistä

Gatin teokset ovat kiertäneet ympäri maailmaa ylistävien arvioiden saattelemina. Montpellier Danse Festival, Théâtre National de Chaillot ja Scène Nationale d'Albi ovat kiinnittäneet hänet associate artist -kumppanikseen. Useat arvostetut ryhmät kuten Pariisin oopperan baletti, Marseillen baletti, Ballet du Grand Théâtre de Genève, Sydney Dance Company, Candoco Dance Company ja Lyonin baletti, ovat esittäneet Gatin teoksia ohjelmistossaan. Gatilla siis riittää vientiä.

Vapaa-ajallaan hän haluaa vastapainoksi olla tekemättä yhtään mitään.

– Tuntuu, että tässä maailmassa jos et käytä kaikkia tuntejasi johonkin tekemiseen, se on ongelma. Tasapaino on kuitenkin todella tärkeää, Gat sanoo.

– Minun harrastukseni on tehdä ei mitään. En edes lue. Istun meren rannalla ja otan aikaa itselleni.

Emmanuel Gat Dance: LOVETRAIN2020 15.-16.6. Kuopion kaupunginteatterilla.

Lisätietoja ja liput tästä


Muita kiinnostavia juttuja!